Thursday, October 24, 2024

 

Hiring Educators: A Critical Perspective

Dated: October 25, 2024

Noor Qureshi

Educators, commonly referred to as teachers, hold a unique position in society, playing a critical role in shaping the minds and character of future generations. They are far more than ordinary professionals; educators act as role models both academically and behaviorally, influencing the development of children in profound ways. Hence, the process of hiring educators should be handled with utmost care and insight.

In most educational institutions, the hiring of teachers is typically managed by HR professionals, alongside other concerned individuals, such as school principals or department heads. While this approach covers the candidate’s subject knowledge, pedagogical skills, and professional expertise, it often overlooks a crucial dimension: the educator's personality and emotional intelligence.

This is where the role of a talented psychologist becomes essential in the hiring panel. Psychologists can assess aspects of a candidate that are difficult to measure using conventional interview techniques, such as soft skills, personality traits, and values. By observing the candidate's body language, mannerisms, speech, and behavior, a psychologist can provide deeper insight into whether the individual possesses the qualities necessary to be an effective role model for children. This level of scrutiny is important, especially considering that educators are tasked with nurturing young minds and building a future society based on empathy, respect, and integrity.

Another important factor in the hiring process is reference checks, often obtained from current or previous employers. However, these references may not always present a complete picture of the candidate’s personality. Supervisors might overlook certain behavioral patterns, and friends may hesitate to provide a critical assessment. To address this, hiring panels should consider requesting access to the candidate’s social media profiles. By reviewing their online presence, a psychologist can gain further insights into their character, beliefs, and values.

It’s important to emphasize that not every graduate with a teaching degree is necessarily suited to be a great educator. A true educator does not merely transfer education to children, nor simply deliver knowledge or make students experts in certain subjects. Rather, an educator transforms education, creating a learning experience that transcends academic instruction. They pass on not just knowledge, but wisdom—a deep understanding of life and values that will guide students long after they leave the classroom.

Great educators are the cream of society, embodying a combination of academic brilliance and moral integrity. They should be seen as caretakers of the future, not just facilitators of academic success. We are building a society, not just producing individuals for the commercial market. Educators must be capable of transforming their own knowledge into a dynamic, behavioral model for students to follow.

Ultimately, the hiring process for educators must go beyond traditional qualifications. It should focus on identifying individuals who are capable of transforming education, inspiring students not just in academics but also in their personal growth and behavioral development.

Noor A.S. Qureshi

تعلیم دینے والے، جنہیں عام طور پر اساتذہ کہا جاتا ہے، معاشرے میں ایک منفرد مقام رکھتے ہیں۔ یہ نہ صرف نئے ذہنوں کی تشکیل کرتے ہیں بلکہ آنے والی نسلوں کی کردار سازی میں بھی اہم کردار ادا کرتے ہیں۔ اساتذہ معمولی پیشہ ور افراد نہیں ہیں بلکہ تعلیمی اور اخلاقی اعتبار سے رول ماڈل ہوتے ہیں جو بچوں کی ترقی پر گہرا اثر ڈالتے ہیں۔ اس لیے اساتذہ کی تقرری کا عمل انتہائی احتیاط اور بصیرت کے ساتھ ہونا چاہیے۔

زیادہ تر تعلیمی اداروں میں اساتذہ کی تقرری HR پیشہ ور افراد اور متعلقہ افراد، جیسے اسکول کے سربراہان یا شعبہ جات کے سربراہان کے ساتھ مل کر کی جاتی ہے۔ یہ طریقہ کار امیدوار کی مضمون کی معلومات، تدریسی مہارتوں، اور پیشہ ورانہ صلاحیتوں کو کور کرتا ہے، لیکن اکثر ایک اہم پہلو نظر انداز کر دیتا ہے: استاد کی شخصیت اور جذباتی ذہانت۔

یہ وہ جگہ ہے جہاں تقرری پینل میں ایک ماہر نفسیات کی موجودگی لازمی ہو جاتی ہے۔ ماہرین نفسیات ان پہلوؤں کا جائزہ لے سکتے ہیں جو روایتی انٹرویو تکنیکوں سے معلوم نہیں ہو پاتے، جیسے نرم مہارتیں، شخصیت کی خصوصیات، اور اقدار۔ امیدوار کے جسمانی اشارے، عادات، بولنے کے انداز، اور رویے کا مشاہدہ کر کے، ماہر نفسیات اس بات کا گہرا اندازہ لگا سکتے ہیں کہ آیا یہ شخص بچوں کے لیے ایک موثر رول ماڈل بننے کی خصوصیات رکھتا ہے یا نہیں۔ اساتذہ کا کام صرف تعلیمی علم فراہم کرنا نہیں بلکہ بچوں کے ذہنی اور سماجی نشوونما کو فروغ دینا ہے۔

تقرری کے عمل کا ایک اور اہم عنصر حوالہ جات کی جانچ ہے، جو عام طور پر امیدوار کے موجودہ یا سابقہ آجرین سے لی جاتی ہے۔ تاہم، یہ حوالہ جات اکثر امیدوار کی مکمل شخصیت کی تصویر پیش نہیں کرتے۔ سپروائزرز بعض رویوں کو نظر انداز کر سکتے ہیں، اور دوست تنقیدی انداز میں جائزہ دینے سے گریز کر سکتے ہیں۔ اس کا حل یہ ہے کہ تقرری پینل امیدوار کے سوشل میڈیا پروفائلز تک رسائی کی درخواست کریں۔ ان کے آن لائن موجودگی کا جائزہ لے کر، ماہر نفسیات ان کی شخصیت، عقائد، اور اقدار کے بارے میں مزید جان سکتے ہیں۔

یہ بات یاد رکھنا ضروری ہے کہ ہر تعلیم یافتہ فرد ضروری نہیں کہ ایک عظیم استاد بن سکے۔ ایک حقیقی استاد صرف علم منتقل نہیں کرتا، نہ ہی محض تعلیمی مہارتیں سکھاتا ہے۔ بلکہ، ایک استاد علم کو ایک تبدیلی کی شکل دیتا ہے، ایک ایسا تجربہ تخلیق کرتا ہے جو تعلیمی حدود سے ماورا ہوتا ہے۔ وہ علم کے ساتھ ساتھ بصیرت، زندگی کے اصول، اور اخلاقی قدریں بھی بچوں میں منتقل کرتا ہے جو ان کی زندگی بھر رہنمائی کریں گی۔

عظیم اساتذہ معاشرے کی کریم ہوتے ہیں، جو تعلیمی مہارت اور اخلاقی ساکھ کا امتزاج رکھتے ہیں۔ ان کا مقصد صرف تعلیمی کامیابی کو فروغ دینا نہیں بلکہ بچوں کی سماجی اور ذہنی نشوونما کو بھی پروان چڑھانا ہے۔ ہم محض افراد کو تیار نہیں کر رہے بلکہ ایک مہذب دنیا کی تعمیر کر رہے ہیں۔

بالآخر، اساتذہ کی تقرری کا عمل روایتی قابلیت سے آگے جانا چاہیے۔ ہمیں ایسے افراد کی شناخت پر توجہ مرکوز کرنی چاہیے جو تعلیم کو ایک تبدیلی کے عمل کے طور پر دیکھتے ہیں اور بچوں کی تعلیمی اور شخصی نشوونما میں کلیدی کردار ادا کر سکتے ہیں۔

نور قریشی


No comments:

Post a Comment