Sunday, November 10, 2024

The Real Purpose of Education: Building Lives, Not Just Careers - تعلیم کا اصل مقصد: صرف روزگار نہیں، بلکہ زندگی سنوارنا - — Noor Qureshi date November 11, 2024

 


The Real Purpose of Education: Building Lives, Not Just Careers

— Noor Qureshi date November 11, 2024

I have spent time within a community that, you might say, lacks formal education or proper schooling. Many individuals work in lower-level positions, earning modest wages and facing lifelong challenges. While being highly educated can indeed bring better positions and benefits, I have come to realize that it does not necessarily define the quality of one's life. What truly matters is living with civilized values, something this community largely lacks. Forgive me if this sounds harsh, but in many ways, they live without the values that set humans apart from animals.

When I speak of schooling, I mean learning within a structured environment, whether in religious or conventional education settings. A true education does not just teach facts or job skills; it builds our ability to empathize, respect others, communicate thoughtfully, and understand the broader world. Of course, there are exceptions, but on a general level, education is meant to build not only knowledge but also character and values—qualities that distinguish us and elevate us as humans. When these elements are missing, communities may lack civility and compassion, becoming places where individuals live simply to survive, without awareness of the deeper human qualities that connect us.

I acknowledge that many schools fall short, focusing solely on academic content without nurturing these essential values. This can lead to communities that, despite having knowledge, lack a civil and humane outlook. But even when schools don’t provide a “complete” education, the environment, educators, and peers still leave a lasting impact, instilling a sense of civility and mutual respect. Educated individuals, even if imperfect, generally have a clearer understanding of life’s purpose and the way to live harmoniously with others.

True education, as I see it, provides a framework for how to approach life, relationships, and one’s own responsibilities. It should cultivate virtues like patience, humility, self-discipline, and respect for others—traits that are essential for creating a peaceful and productive society. Without this foundation, people may fail to see beyond their immediate needs and, as a result, miss out on the sense of connection and purpose that comes from belonging to a civil community.

There’s a pure difference between acquiring knowledge and being truly educated. True education, at its core, guides us to live a life filled with values, respect, and understanding. And in environments where these qualities are absent, the impact is visible not only in individual lives but in the entire fabric of the community.

تعلیم کا اصل مقصد: صرف روزگار نہیں، بلکہ زندگی سنوارنا

نور قریشی

 میں نے ایک ایسے معاشرے میں وقت گزارا ہے جسے آپ کم تعلیم یافتہ یا رسمی تعلیم سے محروم کہہ سکتے ہیں۔ یہاں کے بہت سے افراد کم سطح کی ملازمتیں کرتے ہیں، قلیل تنخواہیں کماتے ہیں، اور زندگی بھر مختلف چیلنجز کا سامنا کرتے ہیں۔ اگرچہ اعلیٰ تعلیم بہتر عہدوں اور سہولتوں کی ضمانت دے سکتی ہے، لیکن میں نے یہ محسوس کیا ہے کہ اس سے زندگی کے معیار کا تعین نہیں ہوتا۔ اصل چیز تہذیب یافتہ اقدار کے ساتھ جینا ہے، جو اس معاشرے میں بڑی حد تک ناپید ہیں۔ شاید یہ سخت الفاظ لگیں، لیکن حقیقت یہ ہے کہ بہت سے افراد ان قدروں کے بغیر زندگی گزار رہے ہیں جو ہمیں جانوروں سے ممتاز کرتی ہیں۔

جب میں تعلیم کی بات کرتا ہوں تو اس سے مراد وہ منظم ماحول ہوتا ہے، چاہے مذہبی تعلیم ہو یا عمومی اسکولنگ۔ حقیقی تعلیم صرف حقائق یا ملازمت کی مہارتیں ہی نہیں سکھاتی؛ یہ ہمیں ہمدردی، دوسروں کا احترام، سوچ سمجھ کے ساتھ بات چیت اور وسیع تر دنیا کی سمجھ بوجھ پیدا کرنے میں مدد دیتی ہے۔ بے شک، استثنات موجود ہیں، لیکن عمومی طور پر تعلیم کا مقصد علم کے ساتھ ساتھ کردار اور اقدار کی تشکیل ہوتا ہے—یہ خوبیاں ہمیں انسان ہونے کا شعور دیتی ہیں۔ جب یہ عناصر مفقود ہوں تو معاشرے تہذیب اور ہمدردی سے عاری ہو جاتے ہیں، اور افراد محض زندہ رہنے کے لیے زندگی گزارتے ہیں، اس انسانی شعور کے بغیر جو ہمیں آپس میں جوڑتا ہے۔

میں یہ بھی تسلیم کرتا ہوں کہ بہت سے اسکول مکمل تعلیم فراہم نہیں کر پاتے اور صرف علمی مواد پر زور دیتے ہیں، جس کے نتیجے میں ایسے معاشرے پیدا ہوتے ہیں جن میں علم تو ہوتا ہے مگر ایک تہذیب یافتہ اور انسان دوست نقطہ نظر کی کمی ہوتی ہے۔ تاہم، یہاں تک کہ جب اسکول مکمل تعلیم فراہم نہیں کرتے، تب بھی وہاں کا ماحول، اساتذہ اور ساتھی طلبا ایک دیرپا اثر چھوڑتے ہیں اور افراد میں تہذیب و شائستگی کا شعور بیدار کرتے ہیں۔ تعلیم یافتہ افراد، اگرچہ مکمل طور پر کامل نہیں ہوتے، مگر زندگی کا مقصد اور دوسروں کے ساتھ ہم آہنگی سے زندگی گزارنے کا شعور رکھتے ہیں۔

میرے نزدیک حقیقی تعلیم ہمیں زندگی، تعلقات، اور ذمہ داریوں کو سمجھنے کا ایک فریم ورک فراہم کرتی ہے۔ یہ ہمیں صبر، انکساری، خود انضباطی اور دوسروں کے احترام جیسی خوبیاں سکھاتی ہے، جو ایک پرامن اور مثبت معاشرے کی تشکیل کے لیے ضروری ہیں۔ بغیر اس بنیاد کے، لوگ صرف اپنی فوری ضروریات کو دیکھتے ہیں اور یوں وہ اس تعلق اور مقصد سے محروم رہتے ہیں جو ایک تہذیب یافتہ معاشرے کا حصہ بننے سے ملتا ہے۔

علم حاصل کرنے اور حقیقی تعلیم یافتہ ہونے میں بہت فرق ہے۔ حقیقی تعلیم کا اصل مقصد ہمیں اقدار، احترام اور سمجھ بوجھ سے بھرپور زندگی گزارنے کی رہنمائی فراہم کرنا ہے۔ اور ان ماحول میں جہاں یہ خوبیاں ناپید ہیں، اس کا اثر نہ صرف انفرادی زندگیوں میں بلکہ پورے معاشرے کی بنیاد میں نظر آتا ہے۔


 

No comments:

Post a Comment